Українська мова
23. 04. 2021р.
ТЕМА Кома між частинами складного речення, з'єднаними безсполучниковим і сполучниковим зв'язком
ТЕМА Кома між частинами складного речення, з'єднаними безсполучниковим і сполучниковим зв'язком
ТЕМА Контрольна робота.
Речення з однордними членами. Звертання. Вставні слова та сполучення слів (тестування)
05 квітня 2021
ТЕМА Урок мовленнєвого розвитку. Аналіз письмового переказу
Урок 11 листопада
ТЕМА Правопис значущих частин слова (повторення). Написання префіксів пре-, при-, прі-1. Робота з підручником.Пригадайте (повторіть) орфограми в значущих частинах слова :параграф 21 (повторити правила).2. Виконати письмово вправи 162 (І), 163 (І). 3. Переглянути, опрацювати ЕКСПРЕС-УРОК4. Робота з підручником. Параграф 22 (повторити правила).Домашнє завдання: параграфи 21, 22 (повторити, знати правила), впр. 175
Урок 10 листопада
Прослухайте загадку і відгадайте.
Золотиста, ніжна, гожа.
Я щоранку розцвітаю,
Промінцями всіх вітаю.
Відгадати всім неважко,
ІІІ.Теоретично-мовленнєва підготовка до складання зв’язного висловлювання.
– Які типи мовлення вам відомі? (Опис,
розповідь, роздум).
–
Що таке опис? (Опис – це один із типів мовлення, за
допомогою якого ми характеризуємо предмет, називаючи найбільш важливі для нього
ознаки).
–
Що таке ознака?
(Ознака – це характерна властивість, за
якою ми пізнаємо предмет. До ознак належать: обсяг, розмір, смак, колір, форма,
запах, вік, зовнішність, характер).
–
Що є
«даним» і «новим» у тексті-описі? («Дане» - назва предмета, «нове» - його
ознаки).
–
Який буває
опис? (Художній і науковий).
–
Чим
відрізняється науковий опис від художнього? (У науковому – точність, лаконічність, у художньому – є епітети, метафори, порівняння).
– Прочитайте два тексти. Визначте, який опис художній, а
який науковий. · Ромашка (інші
назви: роме́н, невісту́льки, неві́стка, рома́н; рідко, рум'я́нок) – рід однорічних дуже розгалужених рослин з сильним ароматич-ним запахом з родини Айстрові. Однорічна рослина 15-60 см заввишки, з
розгалуженим, борозенчастим стеблом. Листки чергові, 2-3 перисто-розсічені, сидя-чі. Квітки дрібні, зібрані у верхівкові суцвіття – кошики. Крайові квітки кошиків язичкові, білі, серединні –
трубчасті, жовті, містяться на довгому, конічному, всередині порожнистому
квітколожі. Цвіте в червні - серпні.
·
За народними повір'ями, вважається,
що там, де падає зірка, розквітає ромашка. А ще кажуть, що ромашки - це маленькі сонечка, які з'єднують безліч
святих доріг-пелюсточок.
Ромашки схожі за формою з парасольками, а за легендою – вони в давні часи були парасольками для
маленьких степових гномів. Розпочнеться в степу дощ, гномик вкриється ромашкою або зірве її і крокує по степу,
піднімаючи квіточку
над головою. Дощик
стукає по ромашковій парасольці, струмочками
стікає з нього, а гномик залишається
абсолютно сухим.
Бесіда
За
допомогою яких слів автор висловлює своє ставлення до описаного?
– Які
суфікси надають тексту емоційної забарвленості?
– Яких
ще значень можуть надавати префікси і суфікси?
4. Робота з узагальнюючою таблицею «Суфікси,
префікси, що надають тексту емоційного забарвлення».
Емоційне забарвлення
Суфікси, префікси
Приклади
Значення здрібнілості, пестливості, ніжності
-ець, -ик, -очок,
-ечок, -еньк, -оньк,
-есеньк, -ісіньк, -ен,
-очк.
Вітерець, котик, шнуро-чок, вершечок, малесень-кий,
біленький, тонісі-нький, хлопченя, діточки
Значення зневаги, згрубілості, збільшеності
-ищ, -иськ, -юк,
-чук, -юга, -юган,
-ил, -иськ, -юх
Вітрище, хлопчисько, писака, ледацюга,
вітрюган, вітрило,
вітрисько, упертюх
Відтінок урочистості
по-, па-, пра-, уз-
Паморозь, прадавній, порозходилися, узвишшя
ІV.
Створення тексту зв’язного
висловлювання. Розв’язання
мовленнєвої ситуації.
Емоційне забарвлення
Суфікси, префікси
Приклади
Значення здрібнілості, пестливості, ніжності
-ець, -ик, -очок,
-ечок, -еньк, -оньк,
-есеньк, -ісіньк, -ен,
-очк.
Вітерець, котик, шнуро-чок, вершечок, малесень-кий,
біленький, тонісі-нький, хлопченя, діточки
Значення зневаги, згрубілості, збільшеності
-ищ, -иськ, -юк,
-чук, -юга, -юган,
-ил, -иськ, -юх
Вітрище, хлопчисько, писака, ледацюга,
вітрюган, вітрило,
вітрисько, упертюх
Відтінок урочистості
по-, па-, пра-, уз-
Паморозь, прадавній, порозходилися, узвишшя
1. Гра «Пазли».
На окремих пазлах написані рядки з віршів про ромашку.
Скласти поезію, визначити образні засоби, за допомогою яких автор описує
квітку.
·
Наче сонце, серединка,
Пелюстків
біла хустинка.
Знає
бджілка і мурашка,
Звуть
цю квіточку ромашка (Леся Вознюк).
·
На
стрункій високій ніжці
Біля річки на лужку,
У косинці-білосніжці
Стрів я квітоньку таку (Марія Познанська).
·
Виросли на сонці
сестрички гарненькі.
Очки – золоті,
А війки – біленькі.
2.
Робота з
карткою-інформатором «Цілющі властивості ромашки».
–
Як зустрінуться вам, друзі,
Запашні ромашки в лузі,
Не забудьте їм вклонитись,
Й пелюсток росою вмитись,
Бо ромашкові відвари –
То найкращі ліки-чари.
Ромашка не тільки красива, ніжна, тендітна
квітка. А й має цілющі властивості.
3. Гра «Словникова мозаїка».
Дібрати художні засоби до слів.
Враження: прекрасна, витончена, дивовижна, неповторна,
надзвичайної краси, квітка ніжності, чистоти, тендітна.
Стебельце: високе, тоненьке, струнке, соковите.
Листочки: зелені, різьблені, наче мережки.
Пелюсточки: білі, маленькі, білосніжні, ніжні,
тремтливі, наче промінчики, мов війки.
Серединка: жовта, золотиста, наче золоте сонечко.
Ромашка: маленьке сонечко, схожа з парасолькою,
золотиста, наче ніжні здивовані очі, маленька, тендітна, гарна, жовтоока,
казкова, мила, мрійлива, ніжна, , росяна, тонкостебла, цілюща, ясноока,
дивиться, усміхається, радіє, зустрічає.
4. –
Опишіть ромашку, використовуючи метод «Кубування» (прочитати)
1. Опишіть .
2. Порівняйте.
3. Установіть асоціації.
4. Проаналізуйте.
5. Знайдіть застосування.
6. Запропонуйте аргументи «За» і «Проти».
1.
Опишіть
.
Ромашка
стоїть по коліна у густій траві та милується літнім ранком. Мрійлива
привітна квіточка сидить на зеленій стрункій стеблинці, на якій тримаються
різьблені, немов мережка, листочки. Кругленька серединка квітки радує око
яскраво-жовтим кольором. Прямі тремтливі
пелюсточки, які оточують її по колу, біленькі та ніжні-ніжні, промінням
розходяться від золотих серединок. Дивиться красуня жовтими оченятами, моргає
сонечку, усміхається.
2.
Порівняйте.
Ромашки, неначе
маленькі сонечка, вбрані у білі шати, усміхаються до всіх навкруги, з'єднують безліч святих
доріг-пелюсток. Квіточки
схожі за формою з парасольками, а за легендою - вони в давні часи були
парасольками для маленьких степових гномів.
3.
Установіть
асоціації.
Ромашки схожі на здивовані очі. Якщо в сухий вітряний
день вийти на луг і уважно прислухатися, то можна почути тихий шурхіт, - це
шерех білих ромашкових вій. Здивовані очі ромашки дивляться на небо,
намагаючись зрозуміти рух хмар, зірок і планет. Дивляться-дивляться,
втомляться, ось тоді-то і починають моргати своїми білими віями. Здається,
нахилишся до квітки, і вона повідає тобі найпотаємніше. А таємниць у ромашки
безліч.
4.
Проаналізуйте.
Ромашка – однорічна рослина з сильним ароматичним запахом.
Росте невеликими заростями або групами на подвір'ях, біля доріг, на вулицях, у
садах майже по всій території України. Культивується. Окремі її види є лікувальними –
засушені квіти продають в аптеках для виготовлення настоянок і лікувальних фіточаїв.
5.
Знайдіть
застосування.
Ромашка
– лікарська рослина, вона допомагає при нежиті, болю в горлі, кашлю. Якщо
випити ромашковий чай з медом, застуда швидше пройде. Ромашку застосовують для знезараження ран,
лікування шкіри. Кошики використовують у парфумерній промисловості.
6.
Запропонуйте
аргументи «За» і «Проти».
«За»: ромашка лікує людей від багатьох хвороб, дарує
солодкий нектар, а також наповнює навколишній світ красою і радістю життя.
«Проти»: як і будь-яку лікарську рослину треба
використовувати з обережністю.
Висновок.
Ця проста та нехитра квіточка росте всюди: у садочках та
квітниках, у парках та на городі. Навіть інколи зненацька з’явиться посеред
шумної міської вулиці, нагадавши перехожим про красу природи. А справжній дім
та родина ромашки — у великому різнотрав’ї українського поля.
Маленька ромашка не впадає в око великими розмірами, не
має пишних «вогняних» пелюсток. Її не одразу помітиш серед пишних лілей,
троянд, жоржин та орхідей. Але проста, скромна краса ромашки все одно
незрівнянна. Недарма в літературі ця квітка є символом доброти, юності та
скромності.
– 5. Складання
плану твору.
Тепер, коли ми
багато дізнались про ромашку і ознайомилися із структурою твору-опису
предмета, складемо план твору-опису ромашки у художньому стилі.
План
І. У яку пору року і де росте
квітка.
ІІ. Опис ромашки.
1.
Якого кольору квітка.
2.
Які в неї пелюстки.
3.
Стебельце.
4.
Листочки.
5.
Запах.
6.
Цілющі властивості.
ІІІ. Чим найбільше вразила
квітка?
ІV. Написання твору-опису (обсяг: 0,5 -1 с.)
Рольова гра «Письменник».
– Уявіть, що ви письменники. Напишіть твір-опис ромашки в художньому стилі (на чернетці), використовуючи слова із суфіксами та префіксами,
що надають тексту емоційного забарвлення й виразності.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ: відредагувати творчу роботу (перевірити, виправити помилки), переписати з чернетки в зошит. Сфотографувати текст і надіслати вчителю на перевірку в особисті повідомлення (viber).
Урок 09 листопада
ТЕМА Незмінні й змінні слова
4. Гра (за бажанням) Вибери незмінні словаДомашнє завдання: повторити правила (с.57), скласти висловлення (3 - 5 речень) на тему "Мої плани на вихідні", використовуючи незмінні слова АБО виписати зі словника 20 незмінних слів.
Урок 25.05.
2. Виконати завдання 1 - 10 (с. 95).
3. Гра ВИМОВА ЗВУКІВ. СПРОЩЕННЯ
4. ВІКТОРИНА
Урок 22.05.
2. Виконати тест.завдання ( с. 74 - 75).
Урок 20.05.
Урок 19.05.
Урок 18. 05.
13.05., 15.05.
3. Виконати вправи 496, 499 (І).
4. Виконати тест.завдання (до 17.05. 21год.):
Урок 08.05.
Урок 06.05.
Пряма мова. Розділові знаки при прямій мові
1. § 63 (опрацювати, вивчити правила)2. Переглянути ВІДЕОУРОК
3. Виконати вправи 488, 492
Урок 04.05, 05.05.
РМ. Письмовий твір-роздум на тему, пов’язану з життєвим досвідом учнів, у художньому стилі за колективно складеним планом (орієнтовні теми: «Чому людина має бути чемною», «Чого не можна купити за гроші», «Чому потрібно берегти природу»
Уроки 28.04, 29.04.
Урок 27.04.
Код доступу 935479
до 20 квітня
Код доступу 273823
Попросіть учнів використати цей код,
відкривши посилання
join.naurok.ua
Попросіть учнів використати цей код,
відкривши посилання
Комментариев нет:
Отправить комментарий