УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА
11.11.21р.
«Заповіт» — вершина громадянської лірики поета (В. Смілянська).
«Заповіт» — коротке програмне звернення поета до сучасників і наступних поколінь...
Історія написання твору «Заповіт».
Свій знаменитий «Заповіт» Тарас Шевченко написав 25 грудня 1845 р. в м. Переяславі під час важкої хвороби.
У грудні 1845 р. Шевченко гостював на Переяславщині у поміщика- декабриста С. Н. Самойлова. Тут він, застудившись, захворів. 24 грудня стан його різко погіршав — запалення легенів. Самойлови, побоюючись ще гіршого, відправляють поета в Переяслав до Козачковського. Тяжко було в дорозі, нелегше і по прибутті, хоч лікар-приятель зробив усе можливе. Прийшла невесела думка, що це, може, останні години його життя. Так не хотілося умирати, бо ж тільки почав по-справжньому жити. Але до всього треба бути готовому. Якщо, отже, смерть, бо треба сказати людям останнє слово. Нелюдськими зусиллями перемагаючи хворобу, якось підвівся і ослаблими руками запалив свічку. На папір лягли перші такі страшні для молодої людини слова:
Як умру, то поховайте Мене...
Отакі події наштовхнули Шевченка до написання «Заповіту». Але поштовх ще не є причиною. Якби тільки хвороба поета була причиною, то ми мали б суто особистий, так би мовити, приватний, а не громадянський заповіт. Насправді ж вірш був викликаний суспільно-політичними умовами життя країни в 30-40-х роках ХІХ століття, сповнений глибокого революційного змісту.
Поет викриває соціальне зло, про яке спочатку наслухався, а потім побачив на власні очі в 1843—1845 рр. Відвідавши знедолену свою Вітчизну, проїхавши сотні сіл Полтавщини і Київщини, він чув відгомін спалахів селянських повстань по Україні. Побувавши і в панських палацах, і в мужицьких хатинках, він побачив, що пани влаштували собі рай, а селянам — пекло. Він побачив усе, вислухав усіх і зробив висновок:..вставайте, кайдани порвіте.
Уперше поезія була надрукована під назвою «Думка» в збірнику «Новые стихотворения Пушкина и Шевченка» (Лейпциг, 1859). В автографі вона не має заголовка. Загальновідома назва «Заповіт» з'явилася як редакційна у виданні «Кобзаря» 1867 року.
4. Робота з підручником:
* прочитати критичний матеріал на с.70 -71;
* виписати й вивчити визначення з теорії літератури "ідея" (с.259).
5. Записати паспорт твору:
За формою своєю «Заповіт» — монолог ліричного героя. Він складається з шести строф, котрі об'єднані попарно і тому утворюють ніби три ступеня, три градації, кожна з яких має свою окрему провідну думку, свій ритм і свою інтонацію. У той час всі вони об'єднані в одну гармонійну цілість.
Зняти на відео виразне читання вірша й надіслати вчителю до наступного уроку в приватні повідомлення.
Виконати тестування:
09.11.21р.
ТЕМА Лицар духу українського народу Олена Теліга. Вірш "Сучасникам" як моральний заповіт нащадкам. Ідея оптимізму і життєлюбства через художнє слово в поезії "Радість"
1. Переглянути ВІДЕОУРОК
2. Опрацювати с. 216-220 (усно)
22.04.2021р.
ТЕМА. Л.Пономаренко. "Гер переможений". Загальнолюдська ідея гуманізму й толерантності. Особливості художніх засобів новели(роль деталей, поєднання різних часових площин тощо) 1. Опрацювати матеріал на с. 204-208 АБО ВІДЕОУРОК2. Переписати в зошит АНАЛІЗ ТВОРУДомашнє завдання: підготуватися до контрольної роботи за творчістю В. Симоненко, Л. Костенко, Л. Пономаренко
08.04.2021р.ТЕМА Урок позакласного читанняСтепан Васильченко. "Приблуда"1. Прослухати АУДІОКНИГА2. Виконати завдання (до 21 год. 9 квітня)Код доступу 6404035Домашнє завдання : Л. Пономаренко. "Гер переможений" (прочитати)
06.04.2021р.
Символічне значення образів старовинної шафи та чарівних коралів
Урок 12 листопада
«Заповіт» —
вершина громадянської лірики поета. В. Смілянська
«Заповіт» — коротке програмне звернення поета до сучасників і наступних поколінь...
Історія написання твору «Заповіт». Розповідь учителя
Свій
знаменитий «Заповіт» Тарас Шевченко написав 25 грудня 1845 р. в м. Переяславі
під час важкої хвороби.
У грудні 1845
р. Шевченко гостював на Переяславщині у поміщика- декабриста С. Н. Самойлова.
Тут він, застудившись, захворів. 24 грудня стан його різко погіршав — запалення
легенів. Самойлови, побоюючись ще гіршого, відправляють поета в Переяслав до
Козачковського. Тяжко було в дорозі, нелегше і по прибутті, хоч лікар-приятель
зробив усе можливе. Прийшла невесела думка, що це, може, останні години його
життя. Так не хотілося умирати, бо ж тільки почав по-справжньому жити. Але до
всього треба бути готовому. Якщо, отже, смерть, бо треба сказати людям останнє
слово. Нелюдськими зусиллями перемагаючи хворобу, якось підвівся і ослаблими
руками запалив свічку. На папір лягли перші такі страшні для молодої людини
слова:
Як умру, то
поховайте Мене...
Отакі події
наштовхнули Шевченка до написання «Заповіту». Але поштовх ще не є причиною.
Якби тільки хвороба поета була причиною, то ми мали б суто особистий, так би
мовити, приватний, а не громадянський заповіт. Насправді ж вірш був викликаний
суспільно-політичними умовами життя країни в 30-40-х роках ХІХ століття,
сповнений глибокого революційного змісту.
Поет викриває
соціальне зло, про яке спочатку наслухався, а потім побачив на власні очі в
1843—1845 рр. Відвідавши знедолену свою Вітчизну, проїхавши сотні сіл Полтавщини
і Київщини, він чув відгомін спалахів селянських повстань по Україні. Побувавши
і в панських палацах, і в мужицьких хатинках, він побачив, що пани влаштували
собі рай, а селянам — пекло. Він побачив усе, вислухав усіх і зробив
висновок:..вставайте, кайдани порвіте.
Уперше поезія була надрукована під назвою «Думка» в збірнику «Новые стихотворения Пушкина и Шевченка» (Лейпциг, 1859). В автографі вона не має заголовка. Загальновідома назва «Заповіт» з'явилася як редакційна у виданні «Кобзаря» 1867 року.
4. Робота з підручником:
* прочитати критичний матеріал на с.70 -71;
* виписати й вивчити визначення з теорії літератури "ідея" (с.259).
5. Скласти паспорт твору, використовуючи поданий нижче матеріал.
За формою своєю «Заповіт» — монолог ліричного героя. Він складається з шести строф, котрі об'єднані попарно і тому утворюють ніби три ступеня, три градації, кожна з яких має свою окрему провідну думку, свій ритм і свою інтонацію. У той час всі вони об'єднані в одну гармонійну цілість.
Зняти на відео виразне читання вірша й надіслати вчителю в приватні повідомлення.
Урок 10 листопада
Аналіз поезії «Мені тринадцятий минало»
Тема: зображення безрадісного дитинства кріпака-Тарасика,
коли він випасав панську
худобу.
Ідея: співчутливе ставлення
до хлопчика; засудження страшних часів кріпацтва,
коли людина не мала власних прав і вимушена страждати..
Художні засоби
Епітети: «небо
голубеє»; «тяжкісльози», «господнє небо».
Порівняння: «…любо стало, неначе в бога..»; «мов прокинувся, дивлюся»; «…поцілувала… наче сонцез асіяло, неначе все на світі стало моє».
Метафори: «сонце гріло,
не пекло»; «сонце… не довго молилось»; «сонце запекло, почервоніло і рай
запалило»; «небо помарніло».
Риторичні оклики: «Господнє
небо і село, ягня, здається, веселилось!»; «Поглянув я на ягня — не мої
ягнята!»; «Обернувся я на хати — нема в мене хати!»; «Не дав мені бог нічого!»;
«І хлинули сльози,
тяжкі сльози!»;
«…лани, гаї, сади!».
Риторичні запитання: «…чи так
мені чогобуло?»;
«…чого так весело було?».
Тестування (усно)
1. Яку роботу виконував малий Т. Шевченко–кріпак?а) Випасав ягнят; б) доглядав паненя;
в) малював картини для продажу.
2. Яка пора року відображена в поезії?
а) Осінь; б) літо; в) весна.
3. Через що малий Тарас заплакав, перебуваючи в бур’янах? Бо він:
а) заблукав; б) не отримав нічого від бога; в) боявся грози, дощу.
4. Що робила дівчина неподалік від Тарасика?
а) Копала картоплю; б) плоскінь вибирала; в) жито жала.
5. Після чого «неначе сонце засіяло...» для хлопчика-пастушка? Бо:
а) дівчина його поцілувала; б) заспівав соловейко;
в) дядько дав йому цукерку.
6. У якого пана служив поет-кріпак?
а) Польського; б) Новгородського; в) Енгельгардта.
7. Жорстока дійсність часів кріпацтва відображена в поезії у частині:
а) першій; б) другій; в) третій.
8. Чим закінчується твір Т. Шевченка?
а) Тяжким стражданням хлопця-пастушка;
б) пропозицією пана надати герою вільну;
в) радісні хлопець і дівчина погнали худобу до води.
9. Поезія «Мені тринадцятий минало» була написана Т. Шевченком у:
а) 1847 р.; б) 1874 р.; в) 1784 р.
10. Герой твору молився Богу, сидячи:
а) на великому камені; б) у бур’яні; в) біля річки.
11. Небо і село у творі названо:
а) щирим; б) господнім; в) веселим.
12. Сонце гріло, а потім запалило:
а) копицю сіна; б) сухе бадилля; в) рай.
Комментариев нет:
Отправить комментарий